Friday, 6 March 2015

Aiskrim Vanila Oreo

Assala mualaikum ....terima kasih kerana sudi menyelongkar blog yang tah aper2 ni....
Kesibukan ini tak menghalang sy untuk berkongsi satu lagi menu yg cukup2 menyenangkan...heheheheee...musim panas..kaaann...mcm eropah plak ari tu musim sejuk loni...musim panas plak. macam mana pun... ais krim ni mmg best... tak percaya...tanya peminat sy... mesti setuju punya..
Berikut beberapa bahan asas yg diperlukan utk buat aiskrim yg best...berkrimmmyyy...yamm..yamm





contoh bahan yg sy gunakan.....


Bahan2nya..
3 cwn susu segar atau uht ( sila semak sendiri aper maksud uht )
1 cwn susu tepung
1 cwn susu pekat manis ( Boleh kurangkan jika x gemo manis )
1 sudu besar overlet
8 keping biskut 
( jika guna biskut lain...nama aiskrim pun kena tukar jugak...ummm aiskrim biskut tawar...heheheee..)
2 sudu kecil esing vanila
coklat chip 
( mengikut minat atau aper yg anda ader)
coklat rise...aper2lah yg anda suka...
kekacang yang ditumbuk separuh hancur molek jugak


Haaa....Cara2nya.....

 Masukkan susu tepung dan susu segar

 overlet

 susu pekat manis


 daaaannnn putar......

gilir tangan kanan dan tangan kiri jika lengoh...heeee
( kena beli yg tak payah pegang plak....)

Cuba perhatikan...adunan menjadi naik hampir 2 kali ganda...
tandanya...ok tu...adunan dah cukup gebu

tambahkan esing vanila
Ketika ini anda boleh menukar rasa aper yg anda inginkan pada ais krim anda...coklat...milo...strawbery...durian...anggur...tempoyak ( ? )
...hheeee silakan jika berani... ketika ini anda bleh buat pilihan

Untuk kali ini sy pilih vanila dan oreo bukan vanila dan coklat....
walaupun coklaat mmg suka berada dekat dgn vanila...eh mcm drama plak...
Masukkan biskut oreo dlm plastik...dan ketuk guna lesung batu...klasik kannnn..
siapa pandai  mendiri lesung batu mcm ni....haaa ( pelat abby fana kat radio ) hebat bukan..


sediakan bekas utk dibekukan..... taburkan sedikit sebagai hiasan bawah...ini bukan aper takut kempunan orang yg last....dapat jugak merasa oreo..

Lps tu tuang sama byk dlm dua bekas
sy buat dua bekas utk elakkan ais krim drp terlalu tebal...
nnt susah nak jumpa coklat chip.. hehehee

dekolah semahu hati anda...krn ini ais krim anda....
org komplin jgn mkn ..untung kan..

jadi....coklat chip sudah...coklat rise sudah...aper2 sudah...
aper lagi...bekukan ia.



Tip
Semua akt. ini bagus jika dilakukan dlm peti ais...itupun jika peti ais anda muat utk anda masuk.
Susu segar jika boleh biar betul2 sejuk...
Boleh tambah sebiji telur...lebih rasa mewah tetapi ais krim anda lebih cepat cair jika dibandingkan tanpa telur.
Seronok dimakan bersama roti tetapi boleh dimakan begitu sahaja... jgn jilat jari...sudu diterima


......selamat mencuba...

kita diduga dgn pelbagai
musim sejuk
musim panas
sabar dan takwa adalah ubatnya...

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | JCpenney Printable Coupons